Egy vállalkozó életében hamar eljön az a pillanat, amikor azt érzi, hogy egyedül már nem bírja a sok feladatot, és segítségre van szüksége. Az érzés akár a vállalkozás első évében is eljöhet, ám a kiszervezés, a konkrét delegálás sokszor hosszú évek elteltével történik csak meg.

Hogy miért várnak a vállalkozók ennyit a szükségérzés megjelenése és a delegálás között, annak sok oka lehet.

Az egyik az, hogy nem tudják, hogy kinek adhatnák ki a feladatokat, pláne, ha nem tölt ki napi minimum 4 órát, hogy egy részmunkaidős alkalmazottat “eltartson” a munkakör.

Ebben a mérlegelésben segítek Neked, hogy el tudd dönteni, hogy kire bízd az időrabló feladataidat.

3+1 fő szempontot hoztam Neked:

  1. milyen módon dolgozol (elég tervezett, szervezett, összeszedett vagy-e a távoli kiszervezéshez),
  2. van-e irodád (a személyi asszisztensnek munkahelyként),
  3.  mire elég a büdzséd (alkalmazott vs vállalkozó költségtényezők), valamint tudsz-e folyamatosan ilyen mennyiségű munkát adni (szintén alkalmazott vs vállalkozó),
  4. egyéb szempontok.

Vegyük sorra:

1. Tervezettségi szempont

Kiemelten fontos, hogy egy virtuális asszisztenssel való együttműködés során megfelelően tervezett legyen a te üzleted, a gondolkodásod, mert jellemzően egy virtuális asszisztensnek nem te leszel az egyetlen ügyfele, tehát a “most jutott eszembe, egy óra múlva kéne” típusú feladatoknál nem mindig tudsz támaszkodni egy virtuális asszisztensre.

2. Hely szempont

Ha van irodád, akkor oda beülhet egy személyi asszisztens, de ha nincs, akkor vagy alkalmazott home office, azaz távmunkában dolgozik neked, vagy szerződsz egy virtuális asszisztenssel, aki viszont nem fog beülni (nagy valószínűséggel, bár biztos vannak kivételek) melléd napi 4-5 órára (egyéb okok miatt ez nem is lehetséges, de ezt később kifejtem).

3. Költség szempont

Ha egy személyi asszisztensben gondolkozol, akkor azt valamilyen mértékben be kell jelenteni, tehát a bérköltség terhe rád nehezedik.

Egy vállalkozó virtuális asszisztens (katás) nem számlázhat például csak neked majdnem teljes munkaidőben, mert az bujtatott foglalkoztatásnak minősülhet, és a NAV bünteti (a bújtatott foglalkoztatás kritériumainak nézz utána, több tényező is befolyásolja a teljesülését). Egyéb lehetőségeket a könyvelők tudnak mondani, érdemes felkeresni egyet.

Még ide tartozik az alkalmazotti jogviszony fizetett szabadsága, betegszabadsága, valamint a fix bejelentett bére még akkor is, ha neked mondjuk nincs annyi munkád, vagy elmész szabadságra és nem termel a céged bevételt, stb.

Míg egy alkalmazotti jogviszonynak elég tetemes mellékköltségei vannak, úgy egy vállalkozó virtuális asszisztens költsége (számlája) adócsökkentő tételként szerepelhet.

+1. Egyéb szempontok

Egy virtuális asszisztensnek általában nincs minimális fizetési kötelezettséged, annyi munkát adsz neki, amennyi éppen van, amennyire éppen van pénzügyi kereted. Tehát a munka az alaptényező, ehhez viszonyul a pénz.

Ez egy részmunkaidős alkalmazottnál nincs így. Ott a bér a fix elem, és ehhez viszonyul a munka.

Egy virtuális asszisztens nem biztos, hogy mindig a rendelkezésedre fog tudni állni, míg egy személyi asszisztens igen.

Egy virtuális asszisztens, akinek ez a vállalkozása, és a lételeme az elégedett ügyfél, mindent meg fog tenni, hogy elégedett légy az elvégzett munkával, a bánásmóddal, a kommunikációval, kiemelt ügyfélélményre törekszik.

Ha jól választasz, ez egy alkalmazottnak is szempontja lesz.

Remélem tudtam segíteni a szempontokkal, hogy eldöntsd, melyik irányba indulj segítséget kérni.

Ne feledd: nem kell egyedül viselned a terheket…a munkamegosztás minden esetben produktivitást eredményez!

Eredményes kiszervezést kívánok neked – legyen a mai napod is produktív!

Andrea – Az Adminisztrátor
Vezető virtuális asszisztens