Ülsz a virtuális papír aka. blank dokumentum előtt, miután átverekedted magad az elméd első, ösztönös reakcióin. Már túl vagy azokon a blokkokon, amikről előző cikkünkben szót ejtettünk, és tessék, egy újabb gát keletkezik az elmédben. Kinek is akarok írni? – kérdezed magadtól és tadaaam, minden jól megfogalmazott, átgondolt mondanivalód elenyészik, mint szappanbuborék a napon. Nem kell megijedni, az agy így működik; ha valamit nem ismer, nincs benne jártassága, igyekszik elhitetni veled, hogy nem tudod megcsinálni.

Pedig de.

Ebben a cikkünkben arról fogunk beszélgetni, Te meg én, hogy hogyan tudod legyőzni az „idegenektől való félelmed” és hogyan formáld meg azt az egy személyt, akinek írsz.

A múlt setét posványa

A bevezetőben vázolt lefagyás abban az esetben is megtörténhet, ha egészen pontosan tisztában vagy azzal, hogy kik a Te célcsoportod, azon belül pedig ki az az egy személy, akinek írni akarsz. Hogy miért?

A rendszerváltás utáni vadkapitalizmus, a háromnapos gyorstalpalók, valamint a dózer-üzemmódban tolt MLM-tevékenységek eredménye az elidegenedés. Húszévnyi negatív tapasztalat után egy mégoly jó ötletre, ajánlatra is azonnal a gyanú árnyéka vetődik:

  • Valamit el akarsz adni, amire nekem nincs szükségem!
  • Biztos, hogy valami ügynök vagy!

A bizalmatlanságot tetézik az internetes clickbait oldalak mögött álló érdemtelen tartalmak, az olvasó zsebében kotorászó pop-up ablakok, és a csakittcsakmostcsakneked szuperajánlatok.

Ha azt hiszed, hogy gyors meggazdagodás reményében ezerszámra kreált kattintásvadász oldalakkal, valamint a marketingcápák által menedzselt oldalakkal kell felvenned a versenyt, megnyugtatlak, hogy nem, nem kell versenyezned. Ezen felül nem a Google keresőrobotjainak írsz, és nem is a szakmának.

Kinek írsz?

Az olvasódnak. Egyetlen személynek, aki ott ül a számítógépe, mobilja, tabletje, egyéb netképes eszköze előtt és meghatározott céllal böngész, kutat, keres, vagy csak szörföl.

Az első lépésed tehát, hogy meg kell rajzolnod egy karaktert, akinek:

  • Nevet,
  • Életkort,
  • Lakóhelyet,
  • Foglalkozást,
  • Szakmai hátteret és képzettséget,
  • Családot,
  • Érdeklődési kört,
  • Hobbit,

…adsz.

Ő lesz az a személy, akit felruházol mindazzal a hatalommal, tulajdonsággal, amiről úgy gondolod, hogy jellemző a célcsoportodra.

Ez a folyamat egyrészt abban segít, hogy:

  • Laza körvonalazás helyett konkretizáld a saját céljaidat,
  • Pszichésen tehermentesít, mert az arctalan, múltnélküli idegenből egy barátságos, jól ismert személy arca fog kibontakozni, akivel már gátlásoktól mentesen leszel képes beszélgetni.

Hogyan építsd fel olvasódat?

Értelemszerűen nem hasra ütéssel kell meghatároznod egy karaktert. Több forrásra is támaszkodhatsz ez ügyben, ezek segítségével szintről-szintre haladva, egyre több tulajdonságot tudsz majd hozzárendelni az olvasódhoz.

  • Saját kútfő

A saját, személyes tapasztalataid is a segítségedre lehetnek az olvasód karakterének finomításában, valamint már itt az első fordulóban tudnod kell, hogy a kommunikációd célpontja magánszemély/felhasználó (B2C – business to customer), vagy szintén vállalkozó-e (B2B – business to business).

  • Weboldal analitika

Rendkívül értékes adatbázis, ha tudod, mit kell keresned. Innen nemcsak azt bányászhatod elő, hogy honnan, melyik kontinensről, melyik országból, városból, milyen böngészőből, milyen weboldalról, vagy keresőből kattintottak a látogatóid és hogy milyen kulcsszavak mentén találtak el hozzád, de azt is, hogy kiféle-miféle emberek ők. A tény, hogy milyen oldalról keveredtek hozzád, elárulja az érdeklődési körüket, valamint, hogy szörfözés révén jutottak-e el a weboldaladra, vagy direkt kereséssel.

  • Social media oldalaid statisztikája

Ahogy a weboldal analitikát, úgy a közösségi oldalaid statisztikáit is fel tudod használni. Az itt rögzített adatok fényében tovább finomíthatod az olvasód karakterének felépítését.

  • Használd az embert, magát!

A legegyszerűbb módja az olvasód felépítésének az, ha a közösségi oldalaidon, weboldaladon pollokat – szavazásokat- készítesz, vagy kérdőíveket gyártasz. Itt felteheted a téged érdeklő kérdéseket és a válaszok alapján egy pontosabb személyiségtérképet kaphatsz az olvasódról.

  • Használj referenciaszemélyeket!

Nem kell mindent egyedül csinálnod. Vondd be a munkatársaidat, családtagjaidat, barátaidat, valószínűleg értékes meglátásokkal fogják gazdagítani a munkafolyamatot.

 

Randomtanács1: valószínűleg nem egy, hanem több karakterre lesz szükséged, attól függően, hogy hányféle célcsoportot akarsz elérni, ugyanakkor ügyelj arra, hogy ne aprózd el túlságosan a feladatot. 3-4 kidolgozott karakter elég lesz.

 

A szöveged célja

Ha már tudod, hogy ki ő, akkor át kell gondolnod, hogy azzal az információval, amit át akarsz adni a cikkedben, Neked mi a célod és hogy Neki milyen értéket, hasznot közvetít:

  • Szórakoztat,
  • Edukál,
  • Meggyőz,
  • Értékesít.

Ez ugyan már effektíve nem arról szól, hogy Kinek, hanem arról, hogy Mit írsz, de a hangnemet, a stílust, a felütést, alapvetően határozza meg az, hogy kinek írsz.

Ugyanazt a tartalmat egészen másként kell megfogalmaznod, ha:

  • Az olvasód magasan kvalifikált, karrierjében sikeres, a fővárosban élő, X-generációs, családos férfi, aki szintén egy vállalkozás büszke tulajdonosa.

Vagy:

  • Egy már nem pályakezdő, de a munkavállalói mókuskerékből szabadulni kívánó, diplomával nem rendelkező, váltani és változtatni igyekvő, független, gyermektelen, a tanulásba és önképzésbe időt és anyagiakat szívesen fektető, Y-generációs nő.

Vagy:

  • Nyugdíjas, frissen megözvegyült úriember, ipari szakmunkás háttérrel, aki szereti az állatokat és a természetet, de fenntartással és előítélettel viseltetik a fiatalabb generációk iránt.

Vagy:

  • Háromgyermekes családanya, akinek az időbeosztását az eredendően adott problémákon felül alaposan megbonyolítja a hétvégi apuka státuszba szorult volt férj és a jelenlegi élettárs által támasztott igényeknek való megfelelés.

Vagy:

  • Fiatal huszonéves pár, akiknek már van munkájuk, de még ezer szállal kötődnek a mamihotel nyújtotta kényelemhez, ugyanakkor önálló életre vágynak, házasságban még nem, de összeköltözésben már gondolkodnak.

 

  • És így tovább…

A szöveg nem azért lesz más, mert bármelyik embertípus is csekélyebb, sekélyebb intelligenciával rendelkezne, nem. Avítt elképzelés, hogy az az ember, akinek nincs diplomája kevesebbet ér, vagy kereken kimondom, ostobább a másiknál. Komoly kommunikációs hiba ebből az alapállásból kiindulni.

Randomtanács2: az egyik legnagyobb hiba, amit a szövegírás közben elkövethetsz, ha bármilyen tulajdonságában is, de alulpozícionálod az olvasódat… és ez még ki is kandikál a sorok közül. Lehet, hogy tényleg és valóságosan is egy egyszerű gondolkodású, az átlagnál is átlagosabb átlagember, de ennek nem szabad érződnie a kommunikációdon. Minden körülmények között add meg a tiszteletet az olvasódnak, elvégre belőle élsz, vagy szeretnél élni. Ez az alap.

A különbséget az okozza, hogy minden ember a saját személyes szűrőjén keresztül éli meg a világot, amiben él, és ami még fontosabb, a saját gondolati sémái mentén képes csak értelmezni annak történéseit, információt. Magyarul a saját nézőpontja számára a sandbox – homokozó- széle.

Végső soron bármit is csinálsz, a szöveged célja, hogy bejuttasson a sandboxba, vagy kiemelje az olvasót onnan.

Házi feladat: készítsd el a saját olvasód/ olvasóid karakterlapját. Elkészítheted hagyományos módon írásban, vagy ppt-ben, vagy használhatsz internetes platformot (Personapp).

A szövegírás mélyére ásunk! Tarts velünk, és egy hatalmas bátorságputtonyt is kapsz tőlünk!

az-adminisztrator-checklistmentes-szovegiras-minikurzus-ingyenes-anyag-2019-01-20-elolap

Iratkozz fel a teljes “Checklistmentes szövegírás minikurzusért”!

 

Szerző: Kovács Rhewa Andrea – Kreatív és marketing szövegíró

Andrea Az Adminisztrátor csapatát erősíti szövegírói tevékenységével. Munkái nagy részét a ghostwriting – szellemírás – teszi ki, tehát úgy ír, mintha te írnád a szövegeidet.
2008 óta tanulja – és alkalmazza- a szövegírás és az online kommunikáció elméleti és gyakorlati finomságait. A munkái egyik legszebb eredménye, hogy felszabadítja azokat a KKV-szektorban tevékenykedő vállalkozókat a szövegírás terhe alól, akiknek arra sem idejük, sem kapacitásuk nincsen, vagy csupán nehézséget okoz számukra a kommunikáció e különleges fajtája.

Kovács Andrea - kreatív szövegíró

Kovács Rhewa Andrea – Kreatív és marketing szövegíró