Volt szerencsém a héten egy brandépítésről szóló előadáson részt venni, amiről hozok Nektek egy kis összefoglalót. Ez az egyik kedvenc elemem a vállalkozás életében. Szerintem elengedhetetlen, akár kis hal vagy a piacon, akár nagy hal.

Talán nem is csak a vállalkozásban fontos elem, hanem egy magánember számára is. Hogyan lehet egy magánembernek brandje? Nos, az még a tudatalatti kialakításunkból származik:

Egy ember saját brandje azzal azonos, amit a külvilág felé mutat.

Ezért is nagyon meg kell gondolnunk, sőt, nem is érdemes úgy viselkednünk, vélekednünk valamiről, ami nem a mi értékrendünk, véleményünk szerint van. A brand a saját szemléletünk, hitvallásunk, magatartásunk alapján alakul ki, ami akkor él hitelesen, ha önazonos a személyünkkel.

Igen, ÉL, hiszen a saját brandünk életre kel, és a minket ismerők adják tovább számunkra idegeneknek, akik ez alapján alkotják meg rólunk az első benyomásukat.

Brand vállalkozói szemmel

Vállalkozásunk – ideális esetben – a szívügyünk, hisz pont azért hoztuk létre, hogy azt a tevékenységet űzhessük, amit valóban a magunkénak tekintünk. Ha ez nincs a helyén, akkor a brandünk sem lesz hiteles.

Azon a brandépítésről szóló előadáson, és az előtte elolvasott szakirodalmak által átfogó képek kaptam a brand sokrétűségéről. Több alkotóelemből áll, és érdemes itt már tudatosan is építeni azt.

Egy vállalkozásnak nagyon sok lehetősége van arra, hogy a szemléletét, küldetését, értékrendjét a világ tudomására hozza. És nagyon fontos, hogy ezt meg is tegye:

  1. Kommunikáljon rendszeresen, főleg személyes formában
  2. Csakis az igazat mondja, semmi ferdítés, hazugság
  3. Legyen vonzó a munkaadói piacon, hogy hozzá akarjanak tartozni a jó szakemberek
  4. Vállaljon szerepet a közösségben, álljon ki a számára fontos ügyért

A branded lesz a személyes hírvivőd, ezért vigyázz rá, óvd meg a támadásoktól, de ha hibáztál, azt ismerd be. Semmi nem erősebb, mint az őszinteség.

Építeni, gondozni kell

Azért nagyon fontos, hogy óvd, gondozd és építsd a márkád, mert ha nem teszed, akkor az a magától fog útra kelni, nem lesz ráhatásod, a külvilág, az idegenek fogják formálni, ami sok esetben már jócskán elferdül, mire a tömeghez eljut, és így fals képet kapnak rólad, a vállalkozásodról.

Melós tevékenység, az biztos. Sokan nem is akarnak személyes márkát építeni, mert nem akarnak támadások célpontjává válni, vagy bármilyen okból ódzkodnak a nyilvánosságtól. Vannak olyan vállalkozások, tevékenységek, ahol “el lehet bújni” egy személytelen márka mögé, de abban a közegben, ahol mi tevékenykedünk (mikro vállalkozások, egyszemélyes vállalkozók), elengedhetetlen.

Gondolkodj egy kicsit el azon, ha te keresel szolgáltatást, terméket az interneten, vonzó-e az számodra, ha egy személytelen weboldalt/webáruházat találsz, ahol még a Rólunk oldalon is sablonos T/1 személyben írt, hivatalosan megfogalmazott leírást találsz. Biztosan nem. Kell az embereknek a személyesség, hogy lássák, kivel fognak együttműködni, kitől veszik a terméket, kihez fordulhatnak, ha valami gondjuk akad. Ez egy biztonság érzetet ad az érdeklődőnek, hogy igen, Lukáts Andrea – Az Adminisztrátor tényleg egy személy, akit meg lehet ismerni, akitől kérdezni lehet, akinek a szemébe tudsz nézni, és ha problémád van, segíteni fog.

Már a multik is haladnak a személyesség felé, reklámjaikban már a munkatársakat szerepeltetik, valós problémákat vázolnak fel, amikben a munkatárs segíteni tud és meg is teszi.

Hogyan tudod építeni a saját márkádat?

1.Kommunikáció a világ felé

Kommunikálj személyesen a közösségi médiában, a weboldaladon, írj blogot!

Ez nem csak a tartalommarketinged része lesz, hanem erősíted a szakértői státuszodat a blog által (edukáld a vevőidet/érdeklőidet), személyes sztorikkal, fotókkal emberközelibbé teszed a vállalkozásodat/szolgáltatásodat/termékedet, a weboldaladon pedig minden problémára, ami a területeden felmerül, választ adsz, segítesz. Fontos, hogy ezt gyakran és rendszeresen tedd.

2. Beszélgess a vevőiddel

Folytass párbeszédet a vevőkkel, hozzászólókkal, érdeklődőkkel! 

Ha valaki szán időt arra, hogy elolvassa a bejegyzésed, és még hozzá is szól, az igazán remek eredmény részedről. Ne hagyd elillanni a pillanatot, hogy az érdeklődése elmúljon: válaszolj neki rögtön, szánj időt te is arra, hogy a hozzászólásából párbeszéd alakuljon ki. Sok tévhitet tudsz ezzel megelőzni vagy elhessegetni.

3. Offline megjelenés

Jelenj meg a sajtóban, offline módon is szakmai újságokban, tévében!

Hiába nagy az online világ térnyerése, az offline sosem fog kimenni a divatból – legalábbis a mi életünk folyamán biztos nem. Ha megjelensz egy szakmai magazinban mint interjúalany, cikket írsz mint szakértő, de akár egy offline reklám is mind-mind emeli a személyes státuszodat, ami nagyon jó hatással van a brandedre. Hiteles és a szakmádhoz valóban értő szakembernek fognak tartani, hiszen egy offline felület mégiscsak drágább, korlátozottabb, mint egy online, tehát már a kiadó is megválogatja, hogy kivel fogja a magazin lapjait megtölteni.

4. Munkaadói márkád vonzó legyen

Legyél te az a vállalkozó, aki elismeri, megbecsüli munkatársai munkáját, és ezt kommunikáld is!

Ne legyen a jó munkavégzés alapkövetelmény, amiért nem jár dicséret, viszont a hibázásért levonás, büntetés, megszégyenítés jár. Ez már, hogy csúnyán mondjam, kiment a divatból (nem tudom, egyáltalán ki gondolta azt, hogy ez működik?). A munkavállaló semmivel nem rosszabb, mint egy vállalkozó, csak éppen más élethelyzetben van, nincs elég önbizalma, hogy magát eladja, vagy egyszerűen nem akar egyedül küzdeni a piacon, ezért egy csapat tagjává válva teljesíti ki képességeit. Éppen ezért még az is lehet, sőt, az az ideális, ha olyan szuper munkavállalókat tudsz magad köré gyűjteni, akik a saját szakterületükön nagyon jók, jobbak, mint mondjuk te. Ezt sok vállalkozónak, cégvezetőnek nehéz megemészteni, de, mint már egy másik cikkemben is írtam, nem érthetünk mindenhez, ne is várjuk el magunktól.

5.Okozz márkaélményt ügyfeleidnek

Adj élményt az ügyfeleidnek egy kis plusz figyelmességgel, amire nem számítanak, ami nincs benne az árajánlatodban!

A meglepetést mindenki szereti. Nem nehéz kedveskedni az ügyfeleidnek egy kis ajándékkal, vagy szülinapi köszöntővel. Hidd el, hogy ez a kis “nem-hivatalos” figyelmesség, ami sehol nem szerepel a weboldaladon, nincs kiírva a Facebook-odra, akkora pozitív hatást fog elérni, hogy a branded egy pillanat alatt mérföldeket fog száguldani a csúcs felé. Az embereknek szükségük van a személyességre, hogy valahol ők kapjanak, ne csak fizessenek egy szolgáltatásért, és viszlát. Beleég a szívükbe(!) a neved, a vállalkozásod, és onnan már nehéz kikerülni. 🙂

Érdemes foglalkozni a branddel, mert ez lesz az az erős bástya, ami körbeveszi a vállalkozásodat és csak az azonos értékekkel rendelkező, jó ügyfeleket fogja beengedni a falai mögé.

Az előadást Mészáros Róbert és Molnár Kata Orsolya tartotta a “Brand a lelke mindennek” című könyvük kapcsán.

Legyen ma is produktív a napod – brandelés szempontjából is!

 

Szeretettel

Andrea – Az Adminisztrátor