Blogger vs. szövegíró

Szövegíró körökben rendre visszatérő téma az, hogy ki számít szövegírónak. Sok esetben késhegyre menő viták alakulnak ki szakmai fórumokon, mindenki védi a maga álláspontját – sajnos- a konszenzus reménye nélkül.

Félreértés ne essék, nem vitatom el a bloggerek eredményeit, hiszen sokan közülük kiemelkedően jó munkát végeznek, ám azt én is aláírom, hogy nem szabad összemosni a két kategóriát.

Hogy miért?

A következő körülbelül öt percben néhány sarkalatos tulajdonságra kihegyezve körüljárom veled a blogger vs. szövegíró témát.

Mit is csinál egy blogger?

  • Arról ír, amiről akar; túlnyomórészt személyes indíttatásból.
  • Arról tud jól írni, ami érdekli, amiről szeret írni, amiről véleményének akar hangot adni.
  • A saját stílusában ír, a saját impulzusai és nézőpontjai alapján. Ha a műkörömépítés, a divat és a mozi a fő témái, akkor ebben fog neked jó minőségben írni, feltéve, ha rendelkezik íráskészséggel és ismeri a nyelvtan szabályait. (A tartalom ugyanis nem minden. Sajnos, olyanra is akad példa szép számmal, aki a magyar helyesírás tőle idegen szabályainak útvesztőjében bolyong, és körömpiszoknyi affinitás sincs benne a fejlődéshez.)
  • Ritkán, vagy egyáltalán nem végez kutatómunkát.
  • Nem, vagy nagyon ritkán tud az érdeklődési körétől eltérő témában magas minőségben írni, annál az egyszerű oknál fogva, hogy ami nem érdekli, arról nincs háttértudása és, ahogy korábban írtam, általában nem végez kutatómunkát.
  • Ha megbízást kap, arról fog írni, hogy ő milyennek látja, érzi, ízleli, viseli, használja a terméket vagy szolgáltatást.
  • A blogger a szólista, aki nem engedhetné meg magának a fals intonációt.

Példamunka:

Ha a vendéglőd söréről kell írnia, leírja, hogy milyen jó, milyen finom és talán még azt is, hogy milyen nívós múltra tekinthet vissza a márka.

A blogger tehát tényleg a vendéglőd söréről fog írni.

Ez akkor jó pont neked, ha egy influencerrel dolgozol együtt, akinek többezres-többszázezres követőtábora van és az emberek csak azért fognak eljárni hozzád, mert X.Y. is nálad sörözik péntek délután. Igazán még írnia sem kell, elég, ha lő egy szelfit az Instára és egy fél tucat hashtaggel kitolja a világszőttesre, hadd szóljon.

Ez viszont szigorúan véve közösségépítés, visszaevezünk tehát az értékesítés-támogató szövegíráshoz.

 

Mit csinál egy szövegíró?

  • Brief alapján dolgozik: a megbízójától kap, vagy bekér minden a témával, termékkel, szolgáltatással, célcsoporttal, stílussal, hangvétellel kapcsolatos információt – jó esetben a konkurenciáról is kap adatokat.
  • Figyelembe veszi a technikai és terjedelmi követelményeket: mi a szöveg célja, mekkora legyen a terjedelme, projektmenedzsment rendszerbe töltse-e fel vagy közvetlenül a weboldalra, a szövegnek milyen egyéb formai és szerkezeti szempontoknak kell megfelelnie (betűtípus, betűméret, címsor, alcím, behúzás, tördelés, linkek és fotók elhelyezése, etc….).
  • A szövegíró minden esetben olvas, mielőtt írni kezdene, azaz felkutatja a releváns forrásanyagokat, akkor is, ha kapott forrásanyagot a megbízótól.
  • Utánanéz a megbízó internetes lábnyomának, a már meglévő tartalmainak.
  • Több különböző stílusban is tud írni, nem erőlteti a sajátját a megbízóra – lásd pl. a ghostwriting esetében: a megbízó nem érdekelt abban, hogy a szövegírója a saját, jól megkülönböztethető nyomát otthagyja maga után a weboldalán, akár egyedi hangvétel vagy aláírás formájában.
  • A szövegíró nem szólista, hanem karénekes, aki belesimul a nagy egészbe… elvégre pontosan ez a dolga. Nem hallatszódhat ki a kórusból, mert azzal tenné tönkre a mű egészét.
  • A szövegíróknak is van kedvenc témájuk – nekem például a tudomány-technológia, az egészségügy és a környezetvédelem- de képesek az érdeklődési körüktől egészen különböző témákról is nívós tartalmat írni.
  • Ha megbízást kap a termék és/vagy szolgáltatás bemutatása mellett hangsúlyt helyez a hozzáadott értékre, a vevőoldali előnyökre, kiemeli a konkurenciától való különbségét, magyarul a marketing és sales, valamint a keresőoptimalizálás szempontjainak is megfelelteti az általa írt tartalmat.

Példamunka:

Ha a vendéglőd söréről kell írnia, a nyilvánvaló termék- és márkaerények mellett hangsúlyozza a szakszerű csapolást, a párahűtéssel és óriáskijelzővel felszerelt teraszt, az akciókat, azt, hogy kutyabarát a hely és hogy a gyereked számára etetőszéket és pelenkázót is biztosít.

A szövegíró nem arról ír, hogy neki miért jó a te söröd. Arról fog írni, hogy a Te célcsoportod mit kap MÉG tőled a söre mellé. Ezzel emeli ki a terméked a reklámzajból.

 

Végül egy plasztikus példával élve:

Feladat: egy biztosítási alkusz cég weboldalán a szolgáltatások szövegezése

Szolgáltatás: biztosítási közbeszerzési pályázatok műszaki tartalmának előkészítése

Típus: értékesítés-támogató tartalommarketing

Minden bántó él nélkül: a bloggered nem fogja tudni elvégezni a munkát. Már csak azért sem, mert több órányi kutatómunkára van szükség, ráadásul az anyag száraz, tele van nehezen értelmezhető paragrafusokkal és hivatkozástól hivatkozásig haladva kell feltérképezni az egész témát, majd több száz oldal elolvasása után maximum 450-650 szavas egyedi tartalmat írni belőle úgy, hogy a cég weboldalának látogatói az edukációs tartalom mellé a Call to Action impulzust is megkapják.

Ha ugyanezt a feladatot kiadod egy szövegírónak, ő csak annyit fog kérdezni, hogy:

Mikor van leadás?

 

Szerző: Kovács Rhewa Andrea – Kreatív és marketing szövegíró

Andrea Az Adminisztrátor csapatát erősíti szövegírói tevékenységével. Munkái nagy részét a ghostwriting – szellemírás – teszi ki, tehát úgy ír, mintha te írnád a szövegeidet.
2008 óta tanulja – és alkalmazza- a szövegírás és az online kommunikáció elméleti és gyakorlati finomságait. A munkái egyik legszebb eredménye, hogy felszabadítja azokat a KKV-szektorban tevékenykedő vállalkozókat a szövegírás terhe alól, akiknek arra sem idejük, sem kapacitásuk nincsen, vagy csupán nehézséget okoz számukra a kommunikáció e különleges fajtája.

Kovács Andrea - kreatív szövegíró

Kovács Rhewa Andrea – Kreatív és marketing szövegíró

By |2018-11-27T14:26:20+00:00október 6th, 2018|Vállalkozás|0 Comments