Automatizálás vs. emberi tényező

Személyes poszt következik.

Manapság egyre nagyobb teret hódít az automatizálás. Folyton ezt hallom én is, hogy “…automatizált rendszert építs és király leszel a bizniszedben, neked csak hátra kell dőlnöd, és élvezni az automatizálás áldásos munkáját”.

Nem értek vele teljesen egyet. Miért? Mert szerintem az emberi tényező sosem lesz helyettesíthető egy szoftverrel – és nem is lehet hagyni, hogy az legyen majd a nagyon gyorsan fejlődő jövőben.

Az ember nem állítható félre

Akárhány területen dolgoztam is eddig, mindenhol felröppent, hogy lassan a gépek átveszik az emberek munkáját, beprogramozzuk őket, és kérdezés, fizetés, járulékok nélkül teszik a dolgukat. Ehhez párhuzamosan le lehet építeni az alkalmazottakat, marad egy-két szakember, aki majd a beállításokat elvégzi.

Nagyon szépen hangzik az a része, hogy az emberi tévedés, pontatlanság kizárva, hurrá, a gép/program mindig azt fogja elvégezni óramű pontossággal, amit egy ember „megmond” neki. Isten őrizz, hogy az az egy ember tévedjen, mert akkor hatalmas kár származik majd belőle, hiszen jó pár tökéletes legyártás/hírlevél kiküldése után az embernek rutinná válik a beállítási folyamat, és csak idő kérdése, hogy mikor fog hibázni egy teljes sorozat kárára…

Ehhez van is egy sztorim: volt szerencsém bennfentesként egy mentőhelikopter-bázisra látogatni jó pár évvel ezelőtt. Pont visszaérkezett a helikopter egy mentésből, így volt alkalmam végignézni, ahogy a bázis műszaki vezetője a leszállás után nekikezdett a helikopter műszaki átvizsgálásának. Én, mint teljesen kívülálló, persze rögtön nekiszegeztem : „ Gondolom ez már rutinból megy…” Mire higgadtan válaszolt: „Ha rutinból csinálnám, a következő repülésnél lezuhanna.”
Ó. Szavai beleégtek a memóriámba, még mindig látom, ahogy minden alkatrészt leellenőriz, mintha először csinálná, nem pedig 10 éve, ugyanazon a bázison, hosszú évekig ugyanazon a helikopteren. Mennyire igaza volt!

Mi az a másik tényező, ami miatt nem pártolom teljes mellszélességgel az automatizálást?

Maga az ember. Nem pótolható semmilyen intelligens robottal. Hiányzik belőle az érzelem, a személyre szabott kommunikáció.

Szerintem nem vagyok ezzel egyedül , hogy rögtön kiszúrom az automata válaszokat, amiket beállított egy szaki, és kimegy minden érdeklődésre, feltett kérdésre. Ez nem tetszik. Főleg, ha érdeklődöm a terméke/szolgáltatása iránt, felteszem a kérdésemet, megfogalmazom a problémámat, és ő visszaküldi a sablon választ, persze azt 5 másodpercen belül.

Hallottam egy videoblogban, hogy milyen jó, hogy mindent automatizálni lehet, mert az ember sokkal többre hivatott, minthogy számlákat iktasson, banki átutalásokat érkeztessen, táblázatokat kezeljen, stb. Ők bizony nem fognak egy vásárlással sem bajlódni, fizessen bankkártyával, megkapja a terméket és pont. Bevallom, én ennél empatikusabb vagyok. Mi van azokkal, akiknek nincs bankszámlájuk, bankkártyájuk? Azok oldják meg valahogy? Meg lehet oldani, nem lehetetlenség, de valószínűleg bosszantó, még akkor is, ha amúgy minőségi ügyfél van olyan helyzetben, hogy per pillanat nem áll módjában bankszámlát nyitni. Vagy, nem bízik az online felületekben, és nem vásárol sehol online fizetéssel (nem kirívó eset). Viszont van pénze, érdekli is a termékem, de én ennek ellenére kirekesztem őt, mert nem vagyok hajlandó az adminisztrációval ilyen szinten foglalkozni…!?

És mi van azokkal az emberekkel, akik nem arra törekednek, hogy önálló vállalkozásba kezdjenek, viszont piszok jó munkaerők, gondolkodnak és értelmesen cselekszenek. Kincs az ilyen.

Igazuk van, az ember tényleg többre hivatott. De nem az a több, hogy csak bizonyos „többnek” nevezett tevékenységet folytasson, gyártson újnál újabb elméleteket, világmegváltó gondolatokat.

Több az, amikor úgy építed a vállalkozásodat, hogy a lehető legemberibb módon fejlődj, ne személytelenedj el. Ne automatizálj mindent még akkor sem, ha ez költséghatékonyabb valamennyivel, mint az emberi munkaerő, mert manapság az embereknek mindennél jobban szükségük van a rájuk figyelésre, feléjük fordulásra és ezt tapasztalatom szerint mindennél jobban értékelik is (munkaerő és vevő egyaránt).

Személy szerint én inkább afelé orientálódom, hogy olyat hozzak létre, ami más emberre hatással van, vele kapcsolatba hozható, mert sajnos egyre kevesebb az emberi kontakt, és ezt bizony csakis az ember (te, én, mi mindannyian) sínyli meg. Egy gép sosem fog megerősíteni, hogy jól csinálom, nem fog velem beszélgetni, hogy mit csináltam rosszul, nem fogja velem együtt kiagyalni, hogy egy speciális problémára mi lehet a legjobb megoldás.

Ezt csakis egy ember fogja tudni. Ez sokkal többet jelent, mint 100-al több automata (mellé)lövés.

Szeretettel,

Andrea – Az Adminisztrátor

By |2018-02-10T13:31:42+00:00február 10th, 2018|Egyéb, Vállalkozás|0 Comments