A kiszervezés misztikuma

Adott egy vállalkozó/cégvezető: Te. Adott az idő: 24h. Adott a feladat: végtelen és sokrétű. Adott a munkatárs: senki – rajtad kívül.

Mi a megoldás arra, hogy:

  1. ne ússz el a munkádban
  2. ne érezd magad mindenben sikertelennek
  3. ne kelljen napi 5 kávét innod
  4. és pár év múlva vérnyomás csökkentőt szedned

Kiszervezés

Sok egyszemélyes vállalkozóval, elfoglalt cégvezetővel beszélgettem az elmúlt évek során, akik sorra azt mondták, hogy igazából belefulladnak a munkába, annyi van, mégsem haladnak előre az üzleti életben. Úgy érzik, hogy egy helyben toporognak, pedig minden erejükkel, sőt, annál is többel, áldozatokkal azon vannak, hogy minden kész legyen, minden téren a feladatok el legyen végezve.

Ez nem kivételes állapot, mindenki így kezdi, aki a nulláról építi a vállalkozását. Hallani is lépten-nyomon, hogy egyszerű a megoldás: szervezd ki az időrabló feladataid. Én is erre buzdítok mindenkit, aki magára ismert a fenti pár sorban.

De miért is olyan nehéz kiszervezni?

Mondani nagyon könnyű, és még rá is lehet húzni az “aki tudja csinálja, aki nem tudja, tanítja” frázist. Azt kell, hogy mondjam, ezt mindenki meg tudja tenni. Tudod, mi kell hozzá?

  1. Elhatározás
  2. Átfogó elemzés
  3. Szervezés
  4. Bizalom

Elhatározás

Határozd el magad, hogy Te nem vagy hajlandó a vállalkozásodat így tovább csinálni, hanem megosztod a feladatokat. Fogadd el, hogy mindenki a saját szakmájában tud a legjobban teljesíteni, nem kell egy személyben marketingesnek, asszisztensnek, adminisztrátornak, termékfejlesztőnek, szakértőnek, hr-esnek lenned. Hidd el, hogy ha mindenhez érteni akarsz, akkor semmihez nem fogsz igazán, és a ténylegesen hasznos szakértelmed pedig elaprózódik az által, hogy a többi szakmát igyekszel minél jobban megtanulni.

Egy nagyon jó könyvben olvastam, hogy a szakmákat úgy képzeljük el, mint az autópályán az egymás mellett haladó sávokat. Képzeld magad a középső sávba, amint állandóan oldalra kell átsorolnod, hogy abban is haladj egy kicsit, majd a másikban, és vissza, és a túloldalra is el kell jutnod, mert az is előre mutat a célod fele. Azt a képet kapod, hogy oldalazol, semelyik sávban nem töltesz el kellő időt ahhoz, hogy érdemben haladni is tudj előre, viszont a sok osztott figyelemtől már az út felénél ki is fulladsz. Rossz esetben meg kell állnod pihenni (=időt vesztesz), legrosszabb esetben feladod, elkeseredsz és elveszted az önbizalmadat és a hitedet magadban, hogy érdemes vagy egy vállalkozás létrehozására (pedig milyen nagy álmokkal indultál, lelkesedtél az új iránt).

Átfogó elemzés

Itt semmi üzleti-számviteli-pénzügyi hókuszpókuszra ne gondolj. Egyszerűen ülj le egy nyugodt órádban, és gondold végig vállalkozásod folyamatait, írd le (ez nagyon fontos!), hogy milyen feladatkörök vannak, és azt is írd mellé őszintén, hogy mihez értesz, mihez nem, mihez van kedved, affinitásod, mihez pedig egyáltalán nincs.

Ne éld meg kudarcként, ha rájössz a végén, hogy tulajdonképpen Te “csak” egy valamihez értesz, mert az valószínűleg maga a vállalkozásod magja. A legfontosabb szakértelem, ami nélkül nem is létezne a vállalkozásod. Inkább gratulálj magadnak, hogy valamiben ennyire jó vagy!

Szervezés

Az elemzés utáni lendületben akár hozzá is láthatsz megjelölni azokat a feladatokat, amik nem a te sávodat képezik. Gondolj arra, hogy ha azokat a feladatokat átadnád valakinek, akinek pont azok a feladatok jelentik a sávját, akkor ő ugyanolyan jól tud majd haladni abban a feladatban, mint amilyen gyorsan és hatékonyan fogsz tudni Te is haladni a sajátodban előre. És már el is kezdted a szervezés részét a “kiSZERVEZÉS”-ből. Ha ezzel megvagy, már csak a “KI” részt kell teljesítened…

Bizalom

Vajon kiben tudsz annyira megbízni, hogy odaadnád neki a legféltettebb dolgaidat a cégedből? Előre megmondom: senkiben. Ezt az illúziót jobb, ha el is engeded. Inkább azt mondom el, kinek érdemes kiadnod céged ügyeit, papírjait, információit: annak,

  1. aki nem érdekelt a vállalkozásodban – tehát nincs üzleti része, nem fog tőled örökölni (kitúrni esetleg),
  2. vállalkozásod szakmai sávja nem az övével egyenlő – tehát nem ért a szakmádhoz,
  3. nem teljesen kezdő, vannak más ügyfelei is – tehát nem fog hirtelen ötlettől vezérelve áttérni a Te szakmádra és információiddal etikátlan versenyelőnyhöz jutni,
  4. rendelkezik kellően alapos szerződéssel.

Értékeld át magadban, hogy attól még, hogy kiadod a dédelgetett feladatokat, amikhez eddig csak azért ragaszkodtál, mert a Te saját vállalkozásod feladatai, más valaki is csinálhatja ugyanolyan szívvel, felelősséggel, mint Te.

Nem hiszed? Engedd meg, hogy elmondjak egy személyes tapasztalatot: eddigi munkában töltött éveim során (17) főképp alkalmazotti státuszban voltam (15). Abban a státuszomban mindig is lelkiismeretesen elvégeztem a feladataimat, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy szívvel. A felelősség sem az enyém volt, mert a cégnek volt ügyvezetője, tulajdonosa, így nem is érezhettem a saját felelősséget a munkakörömön kívül (elég kis szegmens egy vállalkozásban). Amióta saját vállalkozóként tevékenykedem – a feladatköröm nagyjából ugyanaz -, azóta a lelkiismeretesség (alap természetem) mellé társult a szívvel és a felelősséggel is. Már én is saját magam menedzselem, arcommal, nevemmel vállalom, hogy ki vagyok, mivel foglalkozom. És azt, amivel foglalkozom, a lehető legmagasabb színvonalon akarom űzni. Ez pedig tökéletes Neked, akinek pont erre van szüksége.

Tehát a legideálisabb személy, akinek kiszervezheted az időrabló feladataidat: egy független, vállalkozó virtuális asszisztens. 

 

Nem kell egyedül viselned a terheket…a munkamegosztás minden esetben produktivitást eredményez!

 

Legyen ma is produktív a napod!

 

Szeretettel

Andrea – Az Adminisztrátor

 

By |2018-02-18T12:50:24+00:00szeptember 19th, 2017|Vállalkozás|0 Comments